Ostrava-hlavní nádraží
ulice
Nádražní 215/164
charakteristika
Výpravní budova stanice Ostrava-hlavní nádraží s pergolou. Objekt je příkladem doznívání bruselského stylu v české architektuře.
-
území
Přívoz
majitelé
Správa železniční dopravní cesty, státní organizaceprovozovny
prodejny pekařských a cukrářských výrobků
minimarket
prodejní stánky denního tisku
občerstvenífirmy a instituce
Informační centrum společnosti Černí louka, s. r. o.-
současný stav
V současnosti je Ostrava-hlavní nádraží druhou nejvíce vytíženou stanicí s denním obratem cestujících (nástup a výstup) 7304, za stanicí osobní železniční dopravy Ostrava-Svinov (12 352) (údaje z roku 2017).
-
stavební vývoj
Objekt podle projektu Lubomíra Laciny a Vlasty Douši byl vystavěn v letech 1966–1975. Výpravna železničního nádraží se nachází na trojúhelníkové parcele mezi tratěmi Bohumín – Přerov a Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí. K budově zkoseného tvaru je připojena pergola, uprostřed s kruhovým světlíkem. V jeho středu je umístěna kašna s bronzovou plastikou Květ/Vlna Sylvy Lacinové.
Hala výpravny je trojpodlažní, kónického tvaru s pokladnami v přízemí. Nástup k vlakům v druhém patře usnadňují výtahy a pojízdné schody. V hlavním proskleném průčelí je umístěna vitráž s nápisem OSTRAVA.-
obrazy
-
prameny, literatura
-
stavby
Budova pošty na Wattově ulici v Přívoze
Wattova 19/1046-
objekty
Květ/Vlna
plastika-
události
21. 2. 1975
Otevření nové výpravní budovy stanice Ostrava-hlavní nádraží 26. 3. 1969
Položení základního kamene nové budovy hlavního nádraží v Ostravě v roce 1969 29. 5. 1968
Zprovoznění provizorní trolejbusové smyčky v Přívoze u hlavního nádraží 23. 12. 1957
Prodloužení trolejbusové linky k hlavnímu nádraží (1957)-
související odkazy
-
autor
Juřica