Ostrava-hlavní nádraží
- ulice- Nádražní 215/164 
- charakteristika- Výpravní budova stanice Ostrava-hlavní nádraží s pergolou. Objekt je příkladem doznívání bruselského stylu v české architektuře. 
- 
        
 
- území- Přívoz 
- majiteléSpráva železniční dopravní cesty, státní organizace
- provozovnyprodejny pekařských a cukrářských výrobků
 minimarket
 prodejní stánky denního tisku
 občerstvení
- firmy a instituceInformační centrum společnosti Černí louka, s. r. o.
- 
        
 
- současný stav- V současnosti je Ostrava-hlavní nádraží druhou nejvíce vytíženou stanicí s denním obratem cestujících (nástup a výstup) 7304, za stanicí osobní železniční dopravy Ostrava-Svinov (12 352) (údaje z roku 2017). 
- 
        
 
- stavební vývojObjekt podle projektu Lubomíra Laciny a Vlasty Douši byl vystavěn v letech 1966–1975. Výpravna železničního nádraží se nachází na trojúhelníkové parcele mezi tratěmi Bohumín – Přerov a Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí. K budově zkoseného tvaru je připojena pergola, uprostřed s kruhovým světlíkem. V jeho středu je umístěna kašna s bronzovou plastikou Květ/Vlna Sylvy Lacinové.
 Hala výpravny je trojpodlažní, kónického tvaru s pokladnami v přízemí. Nástup k vlakům v druhém patře usnadňují výtahy a pojízdné schody. V hlavním proskleném průčelí je umístěna vitráž s nápisem OSTRAVA.
- 
        
 
- obrazy
- 
        
 
- prameny, literatura
- 
        
 
- stavby- Budova pošty na Wattově ulici v Přívoze 
 Wattova 19/1046
- 
        
 
- objekty- Květ/Vlna 
 plastika
- 
        
 
- události- 21. 2. 1975 
 Otevření nové výpravní budovy stanice Ostrava-hlavní nádraží 26. 3. 1969
 Položení základního kamene nové budovy hlavního nádraží v Ostravě v roce 1969 29. 5. 1968
 Zprovoznění provizorní trolejbusové smyčky v Přívoze u hlavního nádraží 23. 12. 1957
 Prodloužení trolejbusové linky k hlavnímu nádraží (1957)
- 
        
 
- související odkazy
- 
        
 
- autor- Juřica 


 
    