Pionýrská železnice
historický název
Pionýrská železnice
ulice
charakteristika
Jednalo se o dětskou pionýrskou železnici, umístěnou v areálu Komenského sadů. Trať byla úzkorozchodná, o rozchodu 60 cm, vagony i lokomotivu postavil ve svém volném čase zaměstnanec Vítkovických železáren Alois Lysek z Muglinova. Trať dlouhá 1860 metrů byla vybudována za pomoci brigádníků, její součástí bylo i malé nádraží a 60 metrů dlouhý tunel, který sloužil současně jako depo.
-
existence
stavba již neexistuje
zánik
1967
majitelé
Pionýrskou železnici provozoval Městský národní výbor v Ostravě prostřednictvím technických služeb.-
zajímavosti
Maximální rychlost vlaku byla 15 kilometrů za hodinu, lokomotiva byla napájena stejnosměrným proudem o napětí 40 V ze střední koleje.
-
stavební vývoj
Železnice byla vybudována v letech 1958–1959 s pomocí desítek dobrovolných brigádníků. Avšak již o několik let poté byla při úpravách břehů řeky Ostravice vážně poškozena jak trať, tak i lokomotiva s vagony.
Nové vozy měly původní vyrobit dílny Dopravního podniku města Ostravy, která však tuto zakázku odmítly. Výrobu nových vozů nakonec zajistili členové Československého svazu mládeže při Ustředních dílnách OKR. V červnu 1965 dokonce proběhla i zkušební jízda nového elektrického vozu.
Kompletní obnova pionýrské dráhy však ztroskotala na katastrofálním technickém stavu poničeného kolejiště, které bohužel již obnoveno nebylo, takže posléze padlo rozhodnutí o likvidaci pionýrské železnice, k níž došlo v roce 1967. Přenesení dráhy na Černou louku, o němž se také uvažovalo, rovněž realizováno nebylo.-
obrazy
-
prameny, literatura
-
historická obec
-
významné osoby
-
související odkazy
Digitální badatelna Archivu města Ostravy
Lokomotiva na trati pionýrské železnice v zadní části Komenského sadu Digitální badatelna Archivu města Ostravy
Kronika města Ostravy 1959, pasáž o pionýrské železnici-
autor
Šerka