Encyklopedie města Ostravy !!!

Smuteční oznámení o úmrtí Dr. Ing. Oldřicha Mayera. Zdroj: AMO, SPŠ Vítkovice, Zengrova ul., kart. č. 16.

    Ing. Dr. techn. Oldřich Mayer-Bystroň


    • * 31.12.1903 Hrabůvka (m. č. Ostravy) – † 18.11.1947 Otrokovice (okr. Zlín)


    • čs. zahraniční letec, účastník druhého odboje, letecký konstruktér, organizátor letectví


    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      Rakousko-Uhersko, Československá republika


    • zajímavé okolnosti

      Pocházel z rodiny hutního zámečníka Vítkovických železáren.
      Ve Zlíně se podílel ve třicátých letech na konstrukci, výrobě a zalétávání bezmotorových letadel Zlín IV až VIII. Během svého působení na vítkovické průmyslovce zde otevřel kurzy o konstrukci bezmotorových letadel, leteckých motorech a létání, které navštěvovaly stovky studentů. Se svými žáky zkonstruoval kluzák Káně. V roce 1936 se podílel na založení Ostravského aeroklubu v Moravské Ostravě, pro ostravskou veřejnost přednesl na čtyři desítky přednášek o letectví.
      Během zářijové mobilizace roku 1938 sloužil jako civilní kurýrní pilot u 3. leteckého pluku. V srpnu 1939 odešel do zahraničí. Po vypuknutí druhé světové války se přihlásil k čs. vojenské skupině v Polsku. Přes sovětskou internaci se dostal až k čs. zahraniční armádě ve Francii. Po porážce Francie byl evakuován do Velké Británie, kde se stal příslušníkem 311. bombardovací perutě RAF. Pro výbornou znalost angličtiny působil jako tlumočník, později jako zbrojní a motorový důstojník. Absolvoval důstojnickou školu RAF. Stal se instruktorem pilotů, navigátorů, střelců a palubních mechaniků, napsal speciální anglicko-český slovník terminologie pro navigátory, vypracoval metodu bombardování cílů zakrytých mraky.
      Do Československa se vrátil v srpnu 1945 v hodnosti kapitána RAF, byl převeden do stavu aktivních důstojníků čs. armády, v jejímž rámci byl postupně povýšen na kapitána, štábního kapitána, majora a podplukovníka.
      Již za studií se oženil s Valburgou, roz. Šigutovou, z Kunčiček, s níž měl čtyři děti.

    • příčina úmrtí

      Tragicky zahynul na otrokovickém letišti při zalétávání kluzáku Marcola-Honza.


    • vzdělání

      nižší státní gymnázium v Moravské Ostravě (1915–1920)
      Státní průmyslová škola ve Vítkovicích, obor strojní (1920–1924)
      České vysoké učení technické v Praze (1925–1930, doktorát 1938)


    • zaměstnání

      letecká továrna Aero
      Růženina huť ve Skuhrově nad Bělou
      firma Henri Matignon, Nievre, Francie
      Báňská a hutní společnost, Karviná
      Zemský úřad v Praze, technik cejchovního úřadu (1931–1933)
      Státní průmyslová škola v Praze, Preslova ulice, učitel (1934)
      Zlínská letecká společnost (1934–1935)
      letecká továrna Letov (1935)
      Státní průmyslová škola ve Vítkovicích, profesor (1935–1939)
      Vědecký letecký ústav v Praze-Letňanech, zástupce velitele (1945–1947)


    • obrazy

      img2708.jpg


    • prameny, literatura


    • autor

      Daněk


Aktualizováno: 04. 04. 2023