Encyklopedie města Ostravy !!!

Operní a koncertní pěvkyně Zdeňka Špačková (1901–1981). Zdroj: Archiv města Ostravy.

    Zdenka Špačková


    • * 19.12.1901 Rožnov pod Radhoštěm (okr. Vsetín) – † 13.3.1981 Praha


    • operní a koncertní pěvkyně, sopranistka


    • rodné jméno

      Kohnová

    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      Rakousko-Uhersko, Československá republika, Československá socialistická republika


    • zajímavé okolnosti

      Pocházela z rodiny správce Brillovy pletárny Vítězslava (Siegfrieda) Kohna.
      V roce 1917 se rozhodla rozšířit své hudební vlohy studiem v Praze u Doubravky Branbergerové-Černochové (zpěv), Jana Heřmana (klavír), Vítězslava Nováka (harmonie a kontrapunkt) a Richarda Veselého (dějiny, formy). Od sezony 1919/1920 působila v opeře Národního divadla v Praze, kde navzdory svému mládí získala velké role v operních dílech Smetanových a Dvořákových (Dalibor, Rusalka, Jakobín) i v Pucciniho Tosce nebo Wagnerově Lohengrinovi.
      V letech 1930–1936 byla přední členkou, primadonou opery Národního divadla moravskoslezského, vedené tehdy Jaroslavem Vogelem. V Moravské Ostravě ztvárnila titulní role českého i světového repertoáru. Pohostinsky účinkovala s úspěchem též na operních scénách v Praze, Brně, Bratislavě, Olomouci a ve Vídni. V Moravské Ostravě vyrostla v dramatickou pěvkyni velkého formátu, u níž kritici vyzvedávali hlasový fond mohutné výrazové síly a zvukové malebnosti, oceňovali vysokou úroveň jejích uměleckých výkonů, vyznačujících se celkovou vyrovnaností, pěveckou virtuozitou spojenou s mistrným hereckým uměním, jasnou artikulací, psychologickým prokreslením a emotivním prožitím ztvárňovaných postav. To bylo dáno také tím, že neustále pracovala na svém zdokonalení. Po odchodu do opery Národního divadla v Praze roku 1936 se vrátila na ostravskou divadelní scénu ještě po druhé světové válce v letech 1946–1949. Od roku 1950 se ze zdravotních důvodů vzdala umělecké činnosti.
      Jako sólistka s mimořádně ceněným hlasem často vystupovala na různých koncertech, spolupracovala s Filharmonickým sdružením v Moravské Ostravě a s hudebně-pěveckým spolkem Moravan v Kroměříži. Významně přispívala k rozvoji soudobé české vokální tvorby, když se interpretačně podílela na premiérách kantát Emila Axmana nebo Ladislava Vycpálka. Zvláštní místo v její koncertní činnosti pak náleží prvnímu provedení vokálně-orchestrální kompozice Epilog od Josefa Suka, které se uskutečnilo ve Smetanově síni v Praze 20. prosince 1933 s Českou filharmonií pod vedením Václava Talicha.


    • vzdělání

      učitelský ústav ve Valašském Meziříčí
      pěvecká škola Konrada Wallersteina v Praze
      pěvecká škola Fernanda Carpiho v Praze


    • zaměstnání

      Národní divadlo moravskoslezské v Moravské Ostravě
      Národní divadlo v Praze

    • odborné a zájmové organizace

      Umělecká beseda v Praze


    • obrazy

      img2611.jpg


    • osoby

      Jaroslav Vogel


    • partneři

      Jaromír Alois Špaček
      sňatek: 1922 v Praze
      (manželství 1948 rozvedeno)
      František Míťa Hradil


    • děti

      Ctirad Špaček
      Rostislav Špaček


    • související odkazy

      Národní divadlo moravskoslezské
      role v operních představeních Národní divadlo v Praze
      role v operních představeních


    • autor

      Daněk


Aktualizováno: 30. 07. 2024