* 19.12.1901 Rožnov pod Radhoštěm (okr. Vsetín) † 13.3.1981 Praha
operní a koncertní pěvkyně, sopranistka
rodné jméno
Kohnová
národnost
česká
státní příslušnost
Rakousko-Uhersko, Československá republika, Československá socialistická republika
-
zajímavé okolnosti
Pocházela z rodiny správce Brillovy pletárny Vítězslava (Siegfrieda) Kohna.
V roce 1917 se rozhodla rozšířit své hudební vlohy studiem v Praze u Doubravky Branbergerové-Černochové (zpěv), Jana Heřmana (klavír), Vítězslava Nováka (harmonie a kontrapunkt) a Richarda Veselého (dějiny, formy). Od sezony 1919/1920 působila v opeře Národního divadla v Praze, kde navzdory svému mládí získala velké role v operních dílech Smetanových a Dvořákových (Dalibor, Rusalka, Jakobín) i v Pucciniho Tosce nebo Wagnerově Lohengrinovi.
V letech 1930–1936 byla přední členkou, primadonou opery Národního divadla moravskoslezského, vedené tehdy Jaroslavem Vogelem. V Moravské Ostravě ztvárnila titulní role českého i světového repertoáru. Pohostinsky účinkovala s úspěchem též na operních scénách v Praze, Brně, Bratislavě, Olomouci a ve Vídni. V Moravské Ostravě vyrostla v dramatickou pěvkyni velkého formátu, u níž kritici vyzvedávali hlasový fond mohutné výrazové síly a zvukové malebnosti, oceňovali vysokou úroveň jejích uměleckých výkonů, vyznačujících se celkovou vyrovnaností, pěveckou virtuozitou spojenou s mistrným hereckým uměním, jasnou artikulací, psychologickým prokreslením a emotivním prožitím ztvárňovaných postav. To bylo dáno také tím, že neustále pracovala na svém zdokonalení. Po odchodu do opery Národního divadla v Praze roku 1936 se vrátila na ostravskou divadelní scénu ještě po druhé světové válce v letech 1946–1949. Od roku 1950 se ze zdravotních důvodů vzdala umělecké činnosti.
Jako sólistka s mimořádně ceněným hlasem často vystupovala na různých koncertech, spolupracovala s Filharmonickým sdružením v Moravské Ostravě a s hudebně-pěveckým spolkem Moravan v Kroměříži. Významně přispívala k rozvoji soudobé české vokální tvorby, když se interpretačně podílela na premiérách kantát Emila Axmana nebo Ladislava Vycpálka. Zvláštní místo v její koncertní činnosti pak náleží prvnímu provedení vokálně-orchestrální kompozice Epilog od Josefa Suka, které se uskutečnilo ve Smetanově síni v Praze 20. prosince 1933 s Českou filharmonií pod vedením Václava Talicha.-
vzdělání
učitelský ústav ve Valašském Meziříčí
pěvecká škola Konrada Wallersteina v Praze
pěvecká škola Fernanda Carpiho v Praze-
zaměstnání
Národní divadlo moravskoslezské v Moravské Ostravě
Národní divadlo v Praze
odborné a zájmové organizace
Umělecká beseda v Praze
-
obrazy
-
osoby
-
partneři
Jaromír Alois Špaček
sňatek: 1922 v Praze
(manželství 1948 rozvedeno) František Míťa Hradil-
děti
-
související odkazy
Národní divadlo moravskoslezské
role v operních představeních Národní divadlo v Praze
role v operních představeních-
autor
Daněk
Encyklopedie města Ostravy !!!
Aktualizováno: 30. 07. 2024