Zprovoznění řetězového mostu přes Ostravici v roce 1851
24. 6. 1851
charakteristika
Dne 24. června 1851 byl zprovozněn řetězový most přes řeku Ostravici spojující Moravskou a Polskou Ostravu, jehož stavba byla povolena v roce 1844, a který stál v místech dnešního mostu Miloše Sýkory. Jednalo se o devátý most toho druhu v českých zemích, technicky odvážný a zajímavý. Vyrobily jej sobotínské železárny podle návrhu Josefa Seiferta ze zemského stavebního ředitelství.
Most byl dlouhý 123,2 m a široký i se zábradlím 6,32 m. Stavební práce začaly v květnu 1847, předpokládaný termín dokončení na konci října 1849 se však dodržet nepodařilo, protože nejprve vypukla ve městě a okolí epidemie cholery a tyfu. Podruhé z důvodu změny místa dodávky kamenných kvádrů, které se namísto z lomu v Hošťálkovicích musely dovážet ze Starého Jičína (o. Nový Jičín).
Most sloužil svému účelu až do osudného dne 15. 9. 1886, kdy došlo k jeho zřícení.-
obrazy
-
prameny, literatura
článek ve sborníku nebo kapitola v knize
"Zřícení řetězového mostu v Moravské Ostravě v roce 1886 a jeho vliv na osud ostatních řetězových mostů v českých zemích"
Monografie
"Ostrava v datech"
-
události
15. 9. 1886
Zřícení řetězového mostu přes Ostravici v roce 1886 24. 8. 1844
Povolení stavby řetězového mostu přes Ostravici (1844)-
autor
Juřica