Encyklopedie města Ostravy !!!

Elektrický vůz na trati mezi Radvanicemi a Petřvaldem před rokem 1918.  Zdroj: Archiv města Ostravy, Sbírka fotografií.

Zahájení osobní dopravy na trati místní dráhy Ostrava–Karviná v roce 1909


  • 6. 4. 1909 


  • ulice

    Smetanovo náměstí


  • charakteristika

    6. dubna 1909 byla zahájena osobní doprava na trati místní dráhy Ostrava–Karviná. Tato úzkorozchodná elektrická dráha vedla z Antonínova náměstí v Moravské Ostravě (za dnešním divadlem Antonína Dvořáka) přes Slezskou Ostravu, Radvanice, Petřvald a Orlovou do Karviné ke stanici Košicko–bohumínské dráhy a měřila 20 km. První tramvaj vypravená podle jízdního řádu jela úplně prázdná. Lidé pohlíželi na nový dopravní prostředek s nedůvěrou a nikdo neměl odvahu nastoupit. Vedení společnosti však nalákalo cestující tím, že dočasně zavedlo bezplatnou přepravu v jednom směru. Tramvajová doprava na této trati si brzy získala oblibu a lidé ji využívali především k dopravě do zaměstnání, v první řadě do šachet, jichž bylo po trase 19. V důsledku rozšiřování silniční sítě a škod vzniklých poddolováním byla od konce 50. let 20. století doprava na úzkorozchodné trati omezována. Poslední tramvaj z Karviné, ovšem již na značně zkrácené trase, vyjela 28. května 1967.


  • obrazy

    img1262.jpg img1263.jpg img1264.jpg


  • prameny, literatura


  • stavby

    Divadlo Antonína Dvořáka
    Smetanovo náměstí 8a/3104


  • autor

    Juřica


Aktualizováno: 12. 08. 2020